Visie en ambitie
Als leidinggevende ervaar ik mijn functie als een wezenlijk onderdeel van de gehele organisatie. In een schoolorganisatie is erkende ongelijkheid van groot belang. De diversiteit moet juist worden gewaardeerd en gezien als een verrijking. Mijn aandacht gaat uit naar het vergroten van het vermogen voor het collectief leren. In dit collectief leren zijn belangrijke pijlers: visie ontwikkeling, het onderzoeken van de eigen en collectieve mentale modellen, het hanteren van de dialoog en teamleren. Met dit laatste bedoel ik leren met elkaar, vanuit een gemeenschappelijk belang, gericht op het benutten van verscheidenheid aan kwaliteiten waarbij reflectie leidt tot nieuw teamgedrag. Kooistra (1988) heeft in Nederland de term ‘de plek der moeite’ geïntroduceerd. De term verwijst naar het idee dat het moeite kost om in de wereld van relaties, overtuigingen, drijfveren, dilemma’s en paradoxen met elkaar te communiceren en veranderingen te creëren. Dat vraagt om verdieping, reflectie en het expliciteren van overtuigingen. Daarvoor is ‘de plek der moeite’. Daar vindt ontwikkeling, verandering en leren plaats.